Tuesday, September 09, 2008

a reply in kind

sensetive betul org cina bila dgr kenyataan datuk ahmad ismail tu yeee, selama ni mereka selalu kutuk2 org melayu , ingat org melayu tak tau marah ke, bila kene kat kauorg tahu pun marah, relexlaa kaum cina lain kali pikir dulu laa kenapa org melayu dah tak boleh sabar sekarang.

putrawaja07

this was a comment on youtube in regards to a youtube video by a fellow Malaysian rightly criticizing Ahmad Ismail's racists remark. Since this was written in our national language, i shall reply in kind

Orang Cina sensitif? Orang Melayu marah kerana dikutuk? Kamu ingatkan dan rasionalkanlah apakah sebab kamu dikutuk. Kamu tidak belajar sejarah di sekolah ke? Sebelum ini, apabila Kesultanan Meleka ditubuhkan ia selalu diserang oleh orang Siam. Siapa yang kamu larikan kepada untuk perlindungan? Oh... orang Cina. Siapakah yand selalu membuat perdagangan dengan Kesulatan Melaka? Oh.. orang Cina. Apabila diserang oleh Jepun siapakah yang tolong untuk mempertahankan negara dan tidak berkolabarasikan dengan penakluk kita? Oh.. orang Cina. Selepas itu pun ada Darurat dengan Komunis. Memanglah Kebanyakan orang komunis kaum cina tetapi bukan semua komunis orang Cina. Ingat tak siapa Rashid Maidin? Tidak nampak seperti nama orang Cina. Bukan begitu saja, Darurat dilihatkan sebagai sebuah perjuangan yang ekslusif kepada orang Melayu sahaja. Tentera Kommanwel dan penolong Cina dan India dilupakan. Menteri Informasi dulu Zainuddin Maidin pun telah berkate bahawa penolongan kaum-kaum lain kepada perjuangan menamatkan Darurat patut dikenalikan. Selepas itu ingat tak apa yang berlaku pada 13hb Mei 1969? Tidak ada orang yang meminta maaf kepada semua orang Cina pada masa itu pun. Tak apa. Kan kita sebuah negara yang muhibah? Dan sekarang, kita pun ada apa yang boleh dipanngil Hak Ketuanan Melayu dan Hak Istimewa Bumiputra. Sekarang pun ada sistem kuota di dalam University Malaya bahawa hanya 10% kaum yang bukan Melayu boleh masuk. Sekarang pun ada skima di mana orang Melayu boleh membeli rumah pada yang lebih murah berbanding dengan kaum yang bukan Melayu. Sekarang pun ada praktis di dalam cara membentuk sebuah kompani dimana 30% pemegang sher mestilah jadi orang Melayu. Beritahulah kepada kita orang Cina di sini, bagaimanakah kita sepatutnya berasa? Anak kita tidak boleh memasuki Universiti national dan mesti bayar yuran kolej swasta dan tinggi. Kita tidak boleh tubuhkan kompani swasta diri sendiri tanpa 30% pemegang sher yang kaum Melayu. Bagaimanakah kita patut berasa dengan kesemua prejudis terhadap kita kerana warna kulit kita?Bagaimanakah kita tidak boleh rasa sensitif apabila orang seperti Ahmad Ismail dan Nasri kata kita "pendatang asing" and " jika lu tidak suka Malaysia lu boleh keluar Malaysia"dan tidak meminta maaf? Kamu ingat dululah apa yang kamu telah buat kepada kaum kita sebulum buka mulut. Kita ini semua anak Malaysia. Kita mahu apa yang terbaik untuk semua penduduk and kaum di Malaysia. Saya bukan orang yang bersikap perkauman. Saya tidak kutuk orang Melayu dalam keseluruhan. Kebanyakan kawan saya pun orang Melayu tetapi mereka tidak berfikir kecil and bersikap perkauman seperti kamu dan Dato Ahmad Ismail. Mereka faham ketidakadilan yang berlaku di dalam negara kita. Dengan itu, fikirlah betul-betul sebelum mengkritikan orang yang lain dan bergesa-gesa untuk melindungkan Ketuanan Melayu. Kita tidak peduli, kita hanya mahu keadilan untuk semua kaum di Malaysia.

Terima Kasih

No comments: